Interactivity, Tutoring and the Construction of Student Autonomy

Authors

  • Lílian Menezes de Almeida FAMIG
  • Juliana Alves Belo FAMIG

Keywords:

Interactivity, Tutoring, Student Autonomy, Distance Education

Abstract

The article explores the interrelationship between interactivity, tutoring, and the development of student autonomy in the context of distance education. The author discusses how the development of autonomy depends on a collaborative effort between the student and educators, emphasizing the tutor's role as a pedagogical mediator. The tutor not only guides the student but also encourages research, effort, and decision-making, promoting the student's autonomy in their actions. Interactivity is seen as an essential tool for personal and collective growth, allowing the student to build new knowledge and rewrite their own history through the freedom of choice.

Author Biographies

Lílian Menezes de Almeida, FAMIG

Graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006). Servidora Pública do município de Contagem desde 2005. Especialista em Saúde da Família e em Micropolíticas do Trabalho e da Gestão em Saúde. Com experiência de mais de 13 anos em gestão de serviços públicos em saúde e mais de 4 anos de experiência em gestão na Educação.

Juliana Alves Belo, FAMIG

Psicóloga e sexóloga clínica. Terapeuta sexual e de casal. Educadora e palestrante em sexualidade. Bacharel em Direito. Especialista em Psicanálise (FUMEC), Psicodrama (FMBH) , Vigilância epidemiológica em DANT (ESP-MG) e Ciências Criminais (PUC Minas). Possui mestrado em Sexologia pela Universidade Gama Filho (UGF).

Published

2023-12-20

How to Cite

Menezes de Almeida, L., & Alves Belo, J. (2023). Interactivity, Tutoring and the Construction of Student Autonomy. Intrépido: Iniciação Científica, 2(2). Retrieved from https://periodicos.famig.edu.br/index.php/intrepido/article/view/512

Most read articles by the same author(s)